تو را به جان شعر من

مباحث شعر‌‌‌، ادبیات و زبان پارسی

تو را به جان شعر من

مباحث شعر‌‌‌، ادبیات و زبان پارسی

  • خانه
  • درباره من
  • تماس با من
  • حکمت های نهج البلاغه و احادیث روز
تو را به جان شعر من

با سلام
این وب بیشترین تلاش خود را در جهت زنده نگاه داشتن ادبیات فارسی، به یاری خدا خواهد داشت...
از همکاری شعرای کلاسیک، نو به انضمام سپید و اهل ادب و هنر ایرانی استدعای همکاری دارم.
همچنین نظرات و پیشنهادات علاقه مندان به ادبیات فارسی به علاوه ی دوستان محقق و پژوهشگر می تواند راهگشای ما باشد که کمال امتنان از همگی شما خوبان را دارم.
با کمال احترام
محمدکریم نقده دوزان "مریزادخراباتی"

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
  • مقالاتِ ادبــــی

    (۲۵)
    • سر گذشت نثر معاصر ادبیات ایران

      (۵)
      • مهمترین سر فصل های ادبیـــات و زبان فارســی

        (۴)
        • صوُرِ خیالِ در کلامِ بیـــدِل دِهلَــوی

          (۱)
        • صادق هدایــت زندگی تا پایان و داستان

          (۲)
          • سِــه قَطره خـــون صادق هــِــدایـــت

            (۱)
    • قصیده ای برای نقد

      (۲)
    • نقد شعر از منظر ادبیات

      (۲)
      • سُخنـــی در شِعـــر و هــوشِ مصنوعـــی

        (۱)
    • اندیشه های ژرف

      (۱)
    • رد مقله ی اندیشه های ژرف

      (۱)
    • ادبیاتِ عمومی سبک ها و دوره هایِ شـِـعرِ فارسـی

      (۱)
  • شناختامه ی بزرگانِ ادبیاتِ فارســـی

    (۱۷)
    • حکیم عمر خیام نیشابوری

      (۱)
    • حکیم ابوالقاسم فردوسی

      (۱)
    • سِیف فــرغانی و اشعار سِیف

      (۱)
    • اوحدی مراغـِــه ای

      (۱)
    • علامه جلال الدین همایی «رسا»

      (۱)
    • سید محمد جواد شریعت *طالخونچه*

      (۱)
    • صائب تبریزی+دانلود رایگان

      (۱)
    • فریــدالــدین عطار نیشابوری

      (۱)
    • رودکی پدر شعر پارسی

      (۱)
    • مولانا جلال الــدین محمد رومی

      (۱)
    • لسان الغیب حافظ شیــرازی

      (۱)
    • سعدی علیـــه الــرحمه

      (۱)
    • زندگینامه و شرح احوال بیدل دهلوی

      (۲)
      • صور خیال در کلام بیدل دهلوی

        (۱)
    • زندگینامه حکیم نظامی گنجوی

      (۱)
  • زندگینامه ی شُعَـــرای معاصِـــر

    (۷)
    • دکتر قیصر امین پور

      (۱)
    • سهراب سپهری

      (۱)
    • امیر هوشنگ ابتهاج ه الف سایه

      (۱)
    • فــِــریدون مشیــری

      (۱)
    • مهدی سهیلی بیوگرافی

      (۱)
    • سید محمد حسین شَهــریار

      (۱)
    • محتشـــم کاشانی

      (۱)
  • شناختامه ی بانـــوانِ شاعِــــر معاصِـــر

    (۲)
    • فــــروغ فـــرخــزاد

      (۲)
      • پروین اعتصامی

        (۱)
  • اشعارِ مُتُأخِـــرین ادبیاتِ فارســــی

    (۳)
    • تو را بــه جانِ شِـــعرِ من

      (۱)
    • حسین منزوی زنجانــی

      (۱)
    • امیر هوشنگ ابتهاج «ه الف سایه»

      (۱)
  • اعِمـــه ی اطهار عَلَیــهم السَّــلام در ادبیاتِ فارســــی

    (۱)
    • امام حسین علیه السلام

      (۱)
  • موضوعاتِ مُناسِبَتــیِ، اعیاد و ادبیات

    (۳)
    • ثنای علی نوبت رقص

      (۱)
    • نغمه های دل مرشد حسین پنجه پور

      (۱)
  • موضوعاتِ مُناسَبَتـــی، شهادتِ اهلبیت علیهم السَّــلام

    (۱)
  • حضرتِ فاطمة الزهراء سلام ﷲ علیها در ادبیاتِ فارســــی

    (۱)
  • ادبیاتِ فارسیِ دورانِ مشــــروطه

    (۳)
    • مقدمه ای بر ادبیات مشروطه

      (۱)
    • نخستین گام های زنان در ادبیات معاصر ایران

      (۱)
  • ادبیاتِ فارسی مُدرنِ مشـــــروطه

    (۲)
    • نخستین نسل ادبیات داستانی مدرن ایران

      (۱)
  • ادبیاتِ جهان

    (۲)
    • ادبیات داستانی ویرجینیا وولف

      (۲)
      • داستان؛ اثرِ ویرجیـنیا وُولف دربارهٔ خانــمِ دالاوی

        (۱)
  • عَروض، قافیـــه در ادبیاتِ فارســـی

    (۲)
    • مهمترین سرفصل های ادبــی سبک ها و آرایه ها

      (۱)
  • اَشعارِ ارسالـــیِ شُما

    (۱)
  • در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

    (۱)
    • سید خلیل عالی نژاد

      (۱)
  • لینک های مفید ادبیات *سارا شعر*

    (۱)
  • مهمتریــن فصل های ادبــی سبک ها و آرایــه ها

    (۴)
    • سبک هندی در غزل صائبِ تبــریــزی

      (۱)
  • داستان های ِاَدَبـــی

    (۳)
    • سِــه قَطره خــوُن صادق ِهـِــدایَـــت

      (۱)
    • فارســی شِکَر است سَیِّد محمدعلــی جمال زاده

      (۱)
  • بیوگرافی صادق هدایــَت از تولد تا پایان زندگــــی

    (۱)
  • سبک ها و دوره های شعر در ادبیاتِ زبان فارســی

    (۱)
  • نام آوران سبک هنـــدی در ادبیات فارســــی

    (۱)
خلاصه آمار
بایگانی
  • دی ۱۴۰۳ (۲)
  • آذر ۱۴۰۳ (۴)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۴)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۲ (۶)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۲)
  • ارديبهشت ۱۴۰۲ (۳)
  • فروردين ۱۴۰۲ (۴)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۱۲)
  • دی ۱۴۰۱ (۵)
  • مهر ۱۴۰۱ (۲)
آخرین مطالب
  • ۰۳/۱۰/۱۰
    داستان اثرِ ویرجینیا وُولف دربارهٔ خانم دالاوی
  • ۰۳/۱۰/۰۱
    حضرت فاطمة الزهراء سلام اللّٰه علیها در ادبیات فارسی
  • ۰۳/۰۹/۲۴
    نام آوران سبک هندی در ادبیات فارسی
  • ۰۳/۰۹/۲۳
    سبک ها و دوره های شعر در ادبیات زبان فارسی
  • ۰۳/۰۹/۲۳
    فارسی شکر است سید محمدعلی جمال زاده
  • ۰۳/۰۹/۱۸
    بیوگرافی صادق هدایت زندگی از تولد تا پایان زندگی
  • ۰۲/۰۸/۰۵
    سُخنـی در شِعــر و هــوشِ مصنوعــی
  • ۰۲/۰۶/۰۷
    سبک هندی در غزل صائب تبریزی
  • ۰۲/۰۶/۰۶
    صور خیال در کلام بیدل دهلوی
  • ۰۲/۰۶/۰۵
    زندگینامه حکیم نظامی گنجوی
پربیننده ترین مطالب
  • ۰۱/۱۱/۲۶
    همه چیز درباره فریدون مشیری به روایت ویکی پدیا اشعار او
  • ۰۱/۱۱/۱۸
    در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید خلیل عالی نژاد
  • ۰۱/۱۱/۱۲
    نغمه های دل مرشد حسین پنجه پور غزلیات و مدایح و مراثی اهل‌بیت علیهم السلام
  • ۰۱/۱۱/۲۹
    زندگینامه مهدی سهیلی به روایت ویکی پدیا و شعر
  • ۰۱/۱۲/۰۴
    همه چیز درباره حسین منزوی زنجانی
  • ۰۲/۰۱/۲۷
    اشعار ارسالی شما
  • ۰۱/۰۷/۱۷
    تو را به جان شعر من شعر کفر آمیز سؤال و جواب
  • ۰۱/۰۷/۱۷
    قصیده ای برای نقد
  • ۰۱/۱۱/۰۵
    ثنای علی نوبت رقص مدح و منقبت مولا علی
  • ۰۱/۱۱/۲۹
    اندیشه های ژرف
محبوب ترین مطالب
  • ۰۱/۰۷/۱۷
    قصیده ای برای نقد
  • ۰۲/۰۲/۱۷
    زندگینامه صائب تبریزی+دانلود رایگان دیوان های صائب
  • ۰۱/۱۲/۱۴
    زندگینامه علامه جلال الدین همایی رسا و مدح حضرت حجت عج
  • ۰۲/۰۱/۲۷
    اشعار ارسالی شما
  • ۰۲/۰۴/۳۱
    گلچین اشعار و غزلیات حسین منزوی زنجانی
  • ۰۲/۰۳/۰۴
    مقدمه ای بر ادبیات مشروطه
  • ۰۲/۰۲/۳۰
    زندگینامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری
  • ۰۲/۰۱/۲۶
    نقد و بررسی زبان فارسی از منظر شعر
  • ۰۱/۱۲/۰۴
    همه چیز درباره حسین منزوی زنجانی
  • ۰۱/۱۱/۲۹
    اندیشه های ژرف
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۲/۰۱/۲۷
    اشعار ارسالی شما
  • ۰۱/۱۲/۰۴
    همه چیز درباره حسین منزوی زنجانی
  • ۰۱/۰۷/۱۷
    تو را به جان شعر من شعر کفر آمیز سؤال و جواب
  • ۰۱/۱۱/۰۵
    ثنای علی نوبت رقص مدح و منقبت مولا علی
  • ۰۱/۱۱/۱۲
    نغمه های دل مرشد حسین پنجه پور غزلیات و مدایح و مراثی اهل‌بیت علیهم السلام
  • ۰۲/۰۳/۰۴
    مقدمه ای بر ادبیات مشروطه
  • ۰۲/۰۲/۳۰
    زندگینامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری
  • ۰۲/۰۱/۲۶
    نقد و بررسی زبان فارسی از منظر شعر
  • ۰۱/۱۱/۲۹
    اندیشه های ژرف
  • ۰۲/۰۵/۱۰
    شناختنامه و شرحی کوتاه به زندگی سعدی علیه الرحمه
پیوندها
  • ریاضی زیباست

زندگینامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری

۳۰ ارديبهشت۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم

 

زندگی نامه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری

 

 

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری (۱۱۴۶م/۵۴۰ق – ۱۲۲۱م/۶۱۸ق) یکی از عارفان، صوفیان و شاعران ایرانی سترگ و بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است.

 

عطار

تندیس و مقبره عطار نیشابوری در یک قاب 01.jpg

تندیس عطار نیشابوری در روبروی آرامگاه وی در نیشابور

زادهٔ

سال ۵۴۰ هجری
۱۱۴۶ میلادی
نیشابور

درگذشت

۶۱۸ هجری قمری
۱۲۲۱ میلادی
شادیاخ(نیشابور)

آرامگاه

آرامگاه عطار نیشابوری

محل زندگی

نیشابور

ملیت

ایرانی

محل تحصیل

نظامیه نیشابور

پیشه

شاعر، نویسنده، عارف، صوفی

سال‌های فعالیت

قرن ششم و سال‌های نخستین قرن هفتم هجری قمری

آثار

الهی‌نامه، اسرارنامه، مصیبت‌نامه، تذکرةالاولیا، منطق‌الطیر، جواهرنامه، خسرونامه، مختارنامه (کتاب)، پندنامه، اشترنامه، نزهةالحجاب، بیان‌الارشاد،سی‌فصل، هیلاج‌نامه،وصلت‌نامه

سبک

مثنوی، نثر، غزل، رباعیات

عنوان

شیخ عطار

دوره

حکومت‌های سلطان سنجر سلطان محمد خوارزم‌شاه

عطار در سال ۵۴۰ هجری قمری در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری قمری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید.

 

 

 

 

 

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

param name="AutoStart" value="False">

لینک دانلود:
دریافت

 

 

زندگی

 

زادروز و کودکی

محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه‌ای که بر منطق‌الطیر نوشته‌است اشاره می‌کند که شخصیت عطار در «ابر ابهام» است و اطلاعات ما حتی دربارهٔ سنایی، که یک قرن قبل عطار می‌زیسته، بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که از عطار در دست داریم. تنها می‌دانیم که او در نیمهٔ دوم قرن ششم و ربع اول قرن هفتم می‌زیسته‌است، زادگاه او نیشابور و نام او، آنگونه که عطار گاهی در اشعارش به هم‌نامی خود با پیامبر اسلام اشاره می‌کند، محمد بوده‌است.

عوفی در لب‌الالباب خود از او با عنوان «الأجل فریدالدین افتخار الافاضل ابوحامدِ ابوبکر العطار النیشابوری سالک جادهٔ حقیقت و ساکن سجادهٔ طریقت» یاد می‌کند. نام او «محمّد»، لقبش «فریدالدّین» و کنیه‌اش «ابوحامد» بود و در شعرهایش بیشتر عطّار و گاهی نیز فرید تخلص کرده‌است.[۲] بنا به روایت قدیمی‌ترین کاتب دیوان اشعارش نام پدر عطّار٬ محمود[۲] و بنا به روایتی دیگری از تذکره نویسان قدیم[۳] ابراهیم بن اسحاق بود؛ نام یوسف نیز برای پدر عطار ذکر شده‌است.[۴] در کدکن زیارتگاهی است به نام «پیرِ زِرًوَند» که مورد احترام اهالی است و اهالی بر این باورند که این مزارِ «شیخ ابراهیم» پدر عطار است.[۳]

با این که در نیشابوری بودن او هیچ شکی نیست[۵] اما انتساب او به کدکن که از قرای قدیم نیشابور بوده در هاله‌ای از ابهام است و این انتساب احتمالا از جانب حیدریان زاوه بوده است که به دنبال پشتوانه‌ای برای مکتب خود می‌گشته‌اند و می‌خواسته‌اند عطار را از پیروان قطب‌الدین حیدر نشان دهند.[۶]

کودکی عطار با طغیان غزها همراه شد؛ زمان فاجعهٔ غز، عطار ۶ یا ۷ سال بیشتر نداشت. این فاجعه چنان عظیم و موحش بود که نمی‌توانست در ذهن کودک خردسال تأثیر دردانگیز خود را نگذارد. سلطان به دست غزها اسیر شده بود و شهر در معرض خرابی و ویرانی قرار گرفته بود. عطارِ خردسال شکنجه‌ها، تجاوزها، خرابی‌ها، مرگ و درد و وحشت را اطراف خود می‌دید؛ و همین عامل بعدها موجب مرگ‌اندیشی و درداندیشی بسیار در عطار شد. چند سال بعد، پس از فروکش فتنهٔ غز، عطار در مکتب مشغول آموختن شد. در ایام مکتب، حکایاتی از زندگی بزرگانی چون عباس طوسی، مظفر عبادی، رکن‌الدین اکاف و محمد بن یحیی، او را به خود جذب می‌کرد. این حکایات علاوه بر اینکه مشوق عطار در طریقت بودند بعدها در تذکرةالاولیا گرد آمدند.[۷]

 

حرفه

او داروسازی و داروشناسی را از پدرش آموخت و در عرفان مرید سلسلهٔ خاصی از مشایخ تصوف نبود[۸] و به کار عطّاری و درمان بیماران می‌پرداخت. وی علاقه‌ای به مدرسه و خانقاه نشان نمی‌داد و دوست داشت راه عرفان را از داروخانه پیدا کند علاوه بر این شغل عطاری خود عامل بی‌نیازی و بی‌رغبتی عطار به مدح‌گویی برای پادشاهان شد.[۹] زندگی او به تنظیم اشعار بسیار گذشت از جمله چهار منظومه از وی علاوه بر دیوان اشعار و مجموعه رباعیاتش، مختارنامه. آوازهٔ شعر او در روزگار حیاتش از نیشابور و خراسان گذشته و به نواحی غربی ایران رسیده بوده‌است. اسنادی نیز در دست است که نشان می‌دهد حلقهٔ درس‌های عرفانی عطار در نیشابور بسیار گرم و پرشور بوده‌است و بسیاری از بزرگان عصر در آن‌ها حاضر می‌شده‌اند.[۱۰] در دوران معاصر، شیعیان با استناد به برخی شعرهایش بر این باورند که وی دوست‌دار اهل بیت بوده‌است.[۱۱][۱۲] باستانی پاریزی وی را ازتناسخیون می‌داند.[۱۳]

 

درگذشت

 

آرامگاه فریدالدین عطار نیشابوری در محله باستانی شادیاخ نیشابور

 

سنگ قبر عطار نیشابوری

دربارهٔ پشت پا زدن عطّار به اموال دنیوی و راه زهد، گوشه‌گیری و تقوا را پیش گرفتن وی داستان‌های زیادی گفته شده‌است. مشهورترین این داستان‌ها، داستانی است که جامی نقل می‌کند: عطار در محل کسب خود مشغول به کار بود که درویشی از آنجا گذر کرد. درویش درخواست خود را با عطار در میان گذاشت، اما عطار همچنان به کار خود می‌پرداخت و درویش را نادیده گرفت. دل درویش از این رویداد چرکین شد و به عطار گفت: تو که تا این حد به زندگی دنیوی وابسته‌ای، چگونه می‌خواهی روزی جان بدهی؟ عطار به درویش گفت: مگر تو چگونه جان خواهی داد؟ درویش در همان حال کاسه چوبین خود را زیر سر نهاد و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. این رویداد اثری ژرف بر او نهاد که عطار دگرگون شد، کار خود را رها کرد و راه حق را پیش گرفت؛ که البته این روایت، به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست زیرا که زهد عطار از همان ابتدای کودکی نمایان بوده‌است.[۱۴]

مرگ عطار در سال ۶۱۸ هجری قمری به هنگام حملهٔ مغول بود؛ وی در نزدیکی دروازه شهر به دست سربازان مغول کشته شد. علاوه بر این تمام آثار وی سوزانده شد و آثاری که از وی در دست است تنها آثاری است که قبل از حملهٔ مغول، به سایر شهرها برده شده بودند.[۱۵]

 

آرامگاه عطار نیشابوری

 

 

 

درحالی که بسیاری از پژوهشگران بر این عقیده‌اند که عطار مرید شخص خاصی نبوده‌است برخی نیز بر خلاف این معتقدند؛ برای مثال در کتاب مجمع الفصاء تألیف رضاقلی خان هدایت آمده‌است: «شیخ الاصفیا شیخ فریدالدّین محمّد و ابوطالب کنیت آن جناب بود و جناب شیخ مجدالدّین بغدادی که از خلفای شیخ نجم‌الدّین کبری است وی را تربیت فرمود. جناب شیخ از اکابر این طبقه است و در عُلو حالِ وی کس را مجال سخن نیست. هفت شهر عشق عطّار که در عرفان معروف است از وی چنین نقل شده‌است: نخستین «جستجو و طلب» است، باید در راه مقصود کوشید-دوم مقام «عشق» است که بی‌درنگ باید به راه وصال گام نهاد. سوم «معرفت» است که هر کس به قدر شایستگی خود راهی برمی‌گزیند. چهارم «استغنا» است که مرد عارف باید از جهان و جهانیان بی‌نیاز باشد. پنجم مقام «توحید» است که همه چیز در وحدت خدا مشاهده می‌شود. ششم مقام «حیرت» است که انسان در می‌یابد که دانسته‌های او بسیار اندک و محدود است. هفتم مقام «فنا» است که تمام شهوات و خودپرستی‌های آدمی از او زایل می‌شود و می‌رود تا به حق واصل شود و در واقع از این فنا به بقا می‌رسد.[۱۶]

مولوی:

هفت شهر عشق را عطّار گشت

 

ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

محمود شبستری به تقریبی در گلشن راز:

مرا از عاشقی خود عار ناید

 

که در صد قرن چون عطّار ناید

و تا نپنداری که این دو بزرگ نه سخنی بی تحقیق گفته‌اند. زیرا که شیخ فریدالدین محمّد به ابتدا مانند آبای معظم خود صاحب ثروت و مِکنت و جامع فضائل و حاوی خصائل و در حکمت الهی و طبیعی بی‌نظیر و همتا و عطّارخانه‌های نیشابور همگی متعلّق به جناب شیخ بوده و خود در دواخانهٔ خاصه همه روزه بیماران را معالجه می‌فرموده و اغلب را دوا از دواخانهٔ خود می‌داده و استاد شیخ در این علم و عمل شیخ مجدالدّین بغدادی حکیم خاصهٔ خوارزم شاه قطب‌الدین محمّد بوده و بعد از فراغت از معالجات شیخ به نظم مثنویات می‌پرداخته… .»[۱۷]

در منابع دیگر؛ نظیر: مرصاد العباد اثر نجم‌الدّین رازی و نفحات‌الأُنس اثر عبدالحمن جامی نیز نسبت تربیت معنوی عطار به شیخ مجدالدین بغدادی رسانده شده‌است. «تا جایی که عرفای بزرگی از جمله رضی الدین علی لالای غزنوی (متوفی ۶۴۲ یا ۶۴۳) و نجم رازی (متوفی ۶۴۵) و شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، از مریدان و تربیت یافتگان او شیخ مجدالدین بغدادی بودند.

در برخی منابع دیگر نجم‌الدین کبری مشهور به شیخ ولی‌تراش را مربی و مرشد معنوی فریدالدین عطار نیشابوری خوانده‌اند.[۲۴]

 

 

عطار در سخن دیگران

عطار همواره مورد احترام شاعران دیگر بوده از جمله محمود شبستری که بیت زیر را سروده‌است:[۲۵]

مرا از شاعری خود عار ناید

 

که تا صد قرن چون عطار ناید

اگرچه زین نمط صد عالم اسرار

 

بود یک شمه از دکان عطار

صائب

خواهد رسید رتبه صائب به مولوی

 

گر مولوی به رتبه عطار می‌رسد

سیف:

سیفم که بریدم زهمه نسبت خود لیک

 

در گفتن طامات چو عطار فریدم

فیض کاشانی:

هرکسی در پرده اشعار می‌گوید سخن

 

گاه مولانا و گه عطار و گاهی مغربی

این شعر مولانا نیز در وصف عطار و سنایی است:[۲۶]

عطار روح بود و سنایی دو چشم او

 

ما از پی سنایی و عطار آمدیم

بیت «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم» نیز از جمله ابیاتی است که به مولانا منسوب شده اما در انتساب آن تردید است؛ و علامه حسن‌زاده آملی در کتاب نامه‌ها بر نامه‌ها آن را به «عارف جامی» نسبت داده‌اند

 

 

یادبود و بزرگداشت

 

روز ملی عطار

روز ۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، آرامگاه وی همراه برنامه‌های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش‌هایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه‌هایی است که در این روز برگزار می‌شود. 

در ادامه به اشعار عطار نیشابوری خواهیم پرداخت

 

 

دانلود رایگان کتاب:

دریافت
حجم: 7.55 مگابایت
توضیحات: دانلود رایگان جلد اول دیوان صائب تبریزی

 

 

 

 

 

 

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

param name="AutoStart" value="False">

دانلود فغان بلبل

سراج لینک دانلود:
دریافت

 

 

 

 

 

 

 

 

به کوشش و اهتمام

محمد کریم نقده دوزان

  •  
 
  • ۰۲/۰۲/۳۰
  • محمدکریم نقده دوزان

اشعار فریدالدین

دانلود رایگان جلد اول دیوان صائب تبریزی

دانلود فغان بلبل سراج رایگان

زندگینامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری

شناختنامه شاعران

شیخ

شیخ نجم الدین کبری

عطار

فریدالدین

قطب الدین

لینک های مفید برای دانش آموزان

لینک های مفید برای محققین و دانش پژوهان

مرصادالعباد

مغول

نیشابور

کدکن

ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم